مقالات معماری و عمران

مقالات معماری و عمران

سلام.دوست عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید.
مقالات معماری و عمران

مقالات معماری و عمران

سلام.دوست عزیز به وبلاگ خودتان خوش آمدید.

خانه در فرهنگ ایرانی – اسلامی

خانه در فرهنگ ایرانی – اسلامی


مقدمه :

گویا امروزه مسکن فقط باید محلی یرای سکونت باشد نه برای آرامش روحی و روانی افراد خانوار :زیرا بسیاری از سودجویان و ماده پرستان دنیای غرب ، منزلی طراحی می کنند که تنها تامین کننده سودشان باشد ، دیگر روح و روان برای آنها بی معنا شده است و این دقیقا نقطه مقابل معماری ایرانی و اسلامی است که دیروز معمار ایرانی ، بنایی ، خانه ای و را با مردم و برای مردم می ساخت که روح و جان و آرامش خانواده اولین هدف او بود . و سکونت دردرجه دوم قرار می گرفت و با کمال تاسف دنیاگرایی و سودمداری دنیای غرب امروزه در حال رسوخ به فرهنگ و نهاد معماری ماست و بعضی از معماران تحصیلکرده دانشکده های غرب به آن خوشامد می گویند و آن تدابیر معماری غریبه با فرهنگ ما را به اجرا می گذارند .

آری معماری امروزه ما ، به جای گرایش به فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان ، به ( مدهای غربی ) گرایش پیدا کرده است و خواسته یا نا خواسته در مسیری افتاده است که ما را از اصل وخویش دور می کند و گویا بعضی از مردم جامعه هم ، مدتی کوتاه ، آن را پاسخی رضایت بخش به خواسته ای خود می پندارند کسانی که ناخرسندی به دل راه می دهند و اندکتر از آنان نیزکسانی هستند که ناخشنودی خود را در قالب اظهارات صادقانه و اگاهانه با دیگران در میان بگذارند تا بلکه مانعی بر سر راه تخریب ارزشهای فرهنگی و معماری جامعه ما باشد .  .

لازم به تذکر و تاکید است که در همین بدو امر باید روشن سازیم که ما با توسعه معماری مخالف نیستیم ، ما خشت و گل را تجویز نمی کنیم . ما تضادی با آپارتمان نشینی نداریم و از مزایای آن نیز آگاهیم . اما رشد غیر اصولی آپارتمان نشینی و پیدایش برجها و اسمان خراشها که به فرهنگ ما لطمه شدیدی وارد نماید ، نه تنها خوشایند ما نیست ، بلکه می کوشیم تا جلوی تضادش با فرهنگمان را سد نماییم و به جای اینکه فرهنگمان را اسیر آن نماییم ، آن را سازگار با موازین ملی ، شرعی و فرهنگی مان کنیم و در تلاشیم تا معایبش را بکاهیم و مزایای بالقوه اش را تقویت کنیم .

هدف ما این است که معماری ما غربی نشود . زیرا اگر معماری ما غربی شود جای پای فرآورده های صنعتی غربی برای مصرف در کشور ما آنچنان محکم می شود که بازار ما همه ش غربی می شود ، خانه که غربی شد مصالح آن که غربی شد ، تابلوی نقاشی ( انسان سگ بازی که با سگش  بر سر میز غذا نشسته اند ، آذین خانه می شود و جای گچبری و کاشیکاری و تابلوی و آن یکاد و ……. را گرفت ، پوشش و دکور خانه که غربی شد ، پوشش و ظاهر صاحب خانه نیز ناخواسته غربی شود و دیری نخواهید پایید که باید فرهنگ و معماری اصیل و ارزشهای کهنمان را در موزه ها و کتب تاریخی جستجو کنیم و اگر از امروز در اندیشه یافتن علاج این واقعه ناگوار نباشیم ، فردا جز پشیمانی ، ثمری دیگر نخواهیم داشت .

آری وقتی « چرخش طبیعی باد از طریق بادگیرها » جای خود را به ( سیرکولاسیون فن کوئل ) می دهد ، دیگر سرمایش و گرمایش ما نیز منوط به کمک غرب است و غرب وقتی کمک می کند که ما غربی شویم ( بار دیگر تاکید می کنیم که ما با تکنولوژی نیز مخالفتی نداریم بلکه باید اثرات منفی ان را کم نماییم و خود را وابسته به ان نکنیم ) . 


برای دریافت ادامه مقاله در قالب فایل PDF بر روی لینک دانلود کلیک کنید.


لینک دانلود

.